De breedte van de borstriem van een borsttuig hangt af van het gewicht dat je paard of pony moet trekken. Hoe zwaarder de last, hoe breder ook de borstriem zal zijn. Gemiddeld genomen is de borstriem 10 tot 12 centimeter breed, zeg maar een handbreedte. Dat is voldoende breed om de last van de wagen goed over de borst van het paard te verdelen.
Veel smaller is het concourstuig voor tuigpaardrijders. Die paarden hebben enkel een concourswagentje te trekken en de borstriem is dan ook vaak niet breder dan 5 centimeter. Naast dit smalle borstje voor tuigpaarden heb je in principe 4 verschillende modellen, te weten Engels gareel, Frans gareel, de rechte borst en sinds enkele jaren de anatomisch gevormde borst.
Engels gareel
Engels gareel wordt gebruikt bij traditioneel gerij en bij de presentatie in de dressuur. Als je heel chique tevoorschijn wilt komen, neem je Engels gareel. En als je je wilt oriënteren op traditionele gareeltuigen zijn koetsentochten dé manier om er veel te bekijken. Let dan ook op de ligging. Regelmatig zie je een span waar bij één of beide paarden het gareel als een soort ketting om de hals hangt. Dan is er van optimale trekkracht en drukverdeling dus absoluut geen sprake meer! Traditionele gareeltuigen zijn zeer fraai, maar ook zeer kostbaar en ieder paard heeft een eigen, passend exemplaar.
Frans gareel
Frans gareel was van oudsher niet zo heel populair, vooral omdat het heel plomp was en voor een luxe KWPN’er of luxe pony eigenlijk veel te grof. Daardoor zag je Frans gareel vooral bij trekpaarden, haflingers en fjorden. Er is echter een nieuw model op de markt gekomen, ontwikkeld vanuit Duitsland. Ook Ideal Equestrian heeft dit model sinds kort in het assortiment. Het is wat opgesneden bij de schouder en neigt een beetje naar de anatomische borsten. Daardoor is het Frans gareel populairder geworden. Zo zie je het tegenwoordig vaker bij vierspanrijders, waarbij het achterspan met Frans gareel loopt en het voorspan met een gewoon borsttuig. Met een Frans gareel kan het paard ook meer trekken met de schouder dan alleen met de borst. De druk wordt meer verdeeld over schouder, nek en borst, wat het tegelijkertijd paardvriendelijker maakt. Het Frans gareel is dan ook zeer geschikt als wedstrijdtuig voor de hedendaagse menwedstrijden. Zeker in de marathon, omdat een Frans gareel comfortabel trekt. Het paard of de pony kan hiermee optimaal accelereren als dat nodig is.
Standaard borsttuig
Naast het genoemde Engels en Frans gareel hebben we natuurlijk het ouderwetse, standaard borsttuig. Het voordeel van deze borst is dat het vrij snel past op je paard. Het Engels gareel komt heel precies, dat is niet verstelbaar en past wel of niet. Frans gareel luistert ook iets preciezer, maar is wel verstelbaar. Een gewone borst past eigenlijk altijd, mits gekocht op de juiste maat.
Anatomisch borsttuig
Omdat zo’n standaard brede borsttuig over de schouder loopt, is er ook het anatomische borsttuig ontwikkeld. Bij Zilco heet dit type anatomische borst de Empathy en bij Ideal heet dit de Freestyle. Deze anatomisch gevormde borsttuigen zijn heel populair. De anatomische borst is opgesneden bij de schouder, waardoor, zeker in het korte bochtenwerk, het paard meer bewegingsvrijheid heeft dan bij de standaard, rechte borst. Recent hoorde ik wel dat de anatomische borst wat meer druk op de nek van het paard kan geven. Daarom zie je ook daarin weer een ontwikkeling. Vroeger had je gewoon een wat bredere riem als nekriem en nu wordt een soort minischoftjes/nekstukken ontwikkeld als nekriem om de druk nog meer te verdelen.
Dealerschappen
De Menner is dealer van Zilco én van Ideal Equestrian. Alle tuigen van beide producenten kunnen geleverd worden. Zelfs is er een combinatie an de 2 merken mogelijk (zoals bijvoorbeeld een leren hoofdstel met een Zilco tuig)